Humanist javisst!

Vilken rivstart efter lovet! Det första som hände morse var att vi skulle titta på coh delta i en debatt mellan en humanist och en extremt galet kristen skulle det visa sig, Mats. Humanisten var humanisternas ledare i Sverige- Christer Sturmark, allt han sa köpte jag rakt av. Jag har hittat mig själv, jag är inte Ateist, jag är fan Humanist. Jag tror på vetenskap och bevis, inte på gud.

Debatten började lite lungt och vanligt och handlade mest om gudstro, och lite alltmöjligt för och emot kristendomen. Men när vi senare kom in på etik och moralbiten hettade det till så in i helvete. När frågan om abort uppdagades gick den krista alltför jävla långt. Helt känslolös slänger han fram bilder på ett aborterat foster och säger rakt ut att han tycker att en 12årig flicka som blivit våldtagen av sin pappa ska föra barnet. Hans argument var att man inte ska döda barnet., att abort är mord. HumanistChrister sa då att han inte tyckte fortret kunde räknas då som en människa, ett liv då de inte än har en fungerande hjärna, ett medvetande, det kommer mycket senare sa han. Det är inte mord som den kristna påstod att ta bort ett barn som inte har något medvetande än.

Det jag störde mig mest på var att i en annan mening sa Mats att han tyckte att dödsstraff i viss mån var okej. Då var det plötsligt okej att mörda en annan människa? Han motsade sig själv hela, hela tiden. Det sjukaste av allt är att han som sa allt detta, att man borde förbjuda abort för att det är mord är man. Han kommer aldrig behöva göra en abort, aldrig. Det skulle i alla fall varit mer rättvist om en kvinna sa det, på något sätt.

Hans fru var med honom och vi fråga honom om det skulle vara så att hans fru hade blivit våldtagen, om han tyckte att det skulle vara fel att göra abort då? JA, det tyckte han. Härreguuud.

En annan tjej frågade om han tyckte att man skulle föda barnet även om man inte skulle vara kapabel till att älska de, JA, det tyckte han. Adoptera bort det, sa han bara.

Som sagt en rivstart efter lovet, alla har gått runt och varit arga och upprörda hela dagen. Kan bli riktigt intressanta två veckor detta..


Läs mer om Humanisterna här: http://www.humanisterna.se/

Kommentarer
Postat av: Malin i frysen (teater, hah)

Det var CRAZYYY! :D

2009-11-04 @ 22:55:24
URL: http://malarmalin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0